Vladimir

 De verteller  van dit verhaal,  een vrouw, ver in de vijftig,  geliefd docent aan de universiteit,  heeft  moeite met het ouder worden. Haar huwelijk met John, hoofd van de faculteit Engels aan diezelfde universiteit, stelt weinig voor,  ze leven (letterlijk) langs elkaar heen. Ze besloten ooit een onconventionele relatie aan te gaan,  een open huwelijk,  wat vooral neerkwam op seksuele vrijheid. Hun dochter Sidney werd bv grootdeels door haar opgevoed. 



Maar nu is John beschuldigd van seksueel misbruik van verschillende studentes,  het speelde jaren geleden maar de tijden zijn veranderd en de betreffende vrouwen maken alsnog bezwaar. De studentes waren destijds wél volwassen..  Als het met wederzijdse instemming is, kan er dan sprake zijn van misbruik? Zij vindt van niet.  

❔Wat vindt jij? 

Ik vind van wel. 

"Het deprimeert me dat ze zich zo schamen voor hun rendez-vous-tjes met mijn man dat ze dan maar besloten hebben dat hij misbruik van ze heeft gemaakt" 

Zij had er nooit problemen mee,  met de escapades van haar man,  maar nu komen er details naar boven die ze liever niet weet. Het doet wat met haar en ze raakt door de hele situatie van slag. 

Ondertussen verschijnt een nieuwe  leraar,  Vladimir Vladinski,  een veertiger,  getrouwd met de beeldschone (psychisch instabiele) Cynthia, ze hebben een dochtertje.

Ze raakt in de ban van deze man, denkt voortdurend aan hem,  leest zijn (volgens haar sublieme) boek en zelf gaat ze door haar verliefdheid ook weer schrijven,  als vanzelf. 

Als er stemmen opgaan dat óók zij moet opstappen(is ze medeschuldig?) en ze iets ontdekt wat haar dwarszit, bedenkt ze een plan.. 

Of haar plan lukt en hoe het afloopt moet je zelf ontdekken. 

In het begin had ik wat moeite om in het boek te komen,  de verteller staat ook nogal ver van me af, maar naarmate ik verder kwam boeide het meer en meer. 

Er zitten verschillende thema's in dit boek, ook dat maakt het interessant bv feminisme, dochter is queer,  generatiekloof. 

En soms moest ik ook wel lachen om haar uitspraken als ze zichzelf bespot. 

Het hoofdonderwerp is nogal actueel mag je wel zeggen. 

4🌟

Reacties

Populaire posts van deze blog

Samenwerking

Mooi stapeltje

Zonder masker