Phineas' feest

Toen ik dit boek uit had dacht ik meteen; hier zou ik een film van willen zien (en dat terwijl ik zelden films kijk 😊)
Sowieso ga ik hem nóg een keer lezen!

Dit debuut van Sophie Tak zit heel goed in elkaar. Het is mooi geschreven met duidelijk omschreven karakters. Je kunt met alle 5 personages goed meeleven.
In 5 lange hoofdstukken leren we stuk voor stuk alle gezinsleden kennen met elk hun eigenaardigheden; vader Hilmar die een kluizenaarsleven leidt, moeder Tanneke die verzuipt in een depressie, dochters Adeline en Lea en het zwarte schaap Johannes. Er is met ieder wat aan de hand..,gevolg van het gedrag van Johannes? Aannemelijk.. maar is hij daar wel verantwoordelijk voor te houden? Het gezin valt uiteen in ieder geval, de problemen worden te groot..   Langzamerhand..hoe verder je komt in het boek, begrijp je wat er is gebeurd, mede door de stukjes verleden die er doorheen worden geweven.. Soms had ik even niet door dat ik in het verleden zat maar dat blijkt snel..
Na 20 jaar duikt Johannes plots weer op bij zijn zus.. en dat heeft gevolgen...

"Er valt een stilte.. Johannes ziet er aandoenlijk uit, de zwerver met het weerspannige gewassen haar. Zijn blik is die van een verongelijkte peuter"

Ook Hilmar komt in actie als hij hoort dat Tanneke een nieuwe man in haar leven heeft.. 
In elk hoofdstuk wordt toegewerkt naar het kraamfeest van Phineas, de jongste telg van Lea, en eindelijk is het zo ver...hoe gaat dat aflopen.....? Wordt het een gezellig weerzien?

Het zijn heftige en zware onderwerpen in dit boek, toch leest het niet zwaar en zit er ook humor in. Het gaat over schuld en onmacht..
Zijn het de omstandigheden die maken wie je bent? 

"Normaal? Zijn wij normaal? Dat is ook een rekbaar begrip. Wat is dat eigenlijk, normaal?"

Een overdonderend debuut! Aanrader!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Samenwerking

Mooi stapeltje

Zonder masker